Těch, kteří jasně vědí, co budou dělat po škole je jen malé procento. Většina studentů prochází rozhodovacím procesem v průběhu studia, řeší pro jakou školu se rozhodnout, jaké předměty studovat a jaký obor je bude v budoucnu naplňovat. Bill Burnett cituje ve své knize “Designérem vlastního života” studii ze Stanfordu, která ukazuje, že:

 

“jen jeden z pěti mladých lidí mezi 20 a 26 lety má jasnou představu o svém budoucím směřování.”

Bill to potvrzuje i z vlastní zkušenosti, podle něj až 80 % lidí vlastně neví, co je jejich vášní a pro co se dokáží zapálit.

 

 

 

 

“Pomáháme studentům vybudovat si v sobě GPS, která je vždycky znovu navede správným směrem ve studiu i kariéře.”

 

Příběhy z poradny kariérního poradce

 

Už výběr střední školy je jedním z prvních důležitých mezníků ve vzdělávací cestě českých studentů. Každoročně je tato volba ale pro mnohé studenty problematická.

 

“Často si vzpomenu na Jirku, který stejně jako mnozí další řešil výběr střední školy a nevěděl, kterou si vybrat. Jeho obavy sdílela i jeho máma a tak se to oba rozhodli probrat s kariérním poradcem,” popisuje psycholog a kariérní poradce Valery Senichev, který se zaměřuje na témata talentů a klíčových kompetencí, potřebných pro uplatnění ve stávajících a nově vznikajících profesích. “Jirka měl širší záběr, to je v dnešní době celkem normální jev, více přesto tíhl k humanitním oborům, neměl ale jasné zaměření. Takovým stavem prochází u nás spousta studentů, ne vždy jim ale rodiče nebo škola umí s rozhodováním pomoct,” dodává.

 

Jirka si během konzultací uvědomil, co je pro něj ve vzdělávání důležité a že není nutné přesně si vymezit konkrétní cíl a za tím jít. Podstatné ale je vědět o svých silných stránkách a rozvíjet svoje zájmy. “Pro studenty je důležité získat hlavně směr a zbavit se stresu z rozhodování. Svoji roli hrají i rodiče. Jirkova máma mi pak dokonce říkala, že je ráda, že měla možnost to s někým probrat a že jim to zlepšilo také vzájemný vztah se synem,” popisuje Valery.

 

 

 

Valery se v rámci svého projektu Educamp věnuje také tématům udržitelnosti v oblasti vzdělávání, kariérnímu poradenství pro mladé lidi i mentoringu. Je spolutvůrcem našeho speciálního programu Eduplán, na kterém s týmem Education.cz usilovně pracuje

 

 

Abychom pomohli studentům jako je Jirka, vymysleli jsme Eduplán. Ten pomáhá studentům poznat jejich silné stránky a talenty a pomůže jim najít způsob, jak se na cestě za svým vzděláváním a kariérou pořád zlepšovat.

 

 

Už teď mě zajímá, jak přesně Eduplán funguje.

 

Více než polovina lidí se vzdává svého vysněného povolání

 

Kariérní rozhodování se stává, se zrychlujícími se změnami na pracovním trhu, čím dál složitější. Z našeho průzkumu, který jsme na podzim 2020 provedli, vyplývá, že v oboru, o kterém snili ve škole, pracuje jen 8,8 % lidí a čtvrtina z dotázaných si svůj školní sen splnila jen částečně.

 

Celkem 62,2 % respondentů se postupně svého snu ale vzdala. Nejčastěji proto, že se jim později zdál nerealistický nebo neměli odvahu se opravdu stát pedagogem, vědcem nebo novinářem, ale i krotitelkou tygrů, archeoložkou nebo zpěvačkou.

 

To ale ještě neznamená, že si většina lidí nejde za svým snem. My totiž podporujeme a povzbuzujeme studenty k tomu, aby si svoje sny plnili a aby se nebáli překonávat hranice.

 

Inspirativní příběhy těch, co za svým snem šli, sdílíme třeba v našem podcastu Za hranice.

 

Podle kariérního poradce Valeryho rozhoduje o volbě povolání více faktorů v různých fázích života. “Už na základní škole někteří žáci mají představu o tom, co by chtěli dělat, tuší nějaký směr, reálná volba ale přichází až později. Jde o takové nálepky, kdy dítě třeba ve 13 letech řekne, že chce být právník, ale to neznamená, že už ví o čem ta práce je. Proto je ideální třeba už během školy si zajít na praxi, poznat daný obor, třeba oslovit někoho, kdo už danou práci dělá a rozhodovat se na základě těchto zkušeností. Hodně má samozřejmě vliv i rodina a škola,” popisuje Valery.

 

Učíme studenty najít a budovat v sobě tzv. GPS. Je to nástroj, který pomůže studentům udržet směr, kterým chtějí v životě jít, i když se na té cestě třeba ztratí. Pomáhá také lépe se adaptovat na změny, kterých zejména na pracovním trhu bude přibývat. To jim pak pomůže překonávat krize, se kterými se v životě občas setká každý.

 

Rodiče jsou důležitou součástí kariérního rozhodování

 

Ze zkušeností se studenty, kteří už Eduplánem prošli také víme, že důležitou součástí celého procesu jsou rodiče. “Studenti často výsledky svých testu konzultovali právě s rodiči, případně s kamarády. Je to pro ně zajímavé a důležité téma, ale nejsou zvyklí o sobě s ohledem na své silné stránky a kvalitu své volby dalšího studia nebo profese příliš přemýšlet. Chybí jim také přehled o trhu práce a možnostech, které nabízí.”

 

 

Studenti Střední pedagogické školy Futurum, kteří už prošli programem Eduplán

 

Jak program Eduplán probíhá?

 

Program má několik částí, které nakonec vedou k profilu studenta, který mu pomůže najít svůj směr. Každý projde osobnostními testy, na kterých spolupracujeme se společností Salmondo. Ta vyvinula s předními českými odborníky na testování osobnosti a kariérové poradenství sadu nástrojů, díky kterým studenti lépe poznají svoji osobnost, zájmy, silné stránky, ale i motivaci a hodnoty, na které se pak mohou více soustředit. Pomáhají objevit obory, studijní směry a profese, které se pro studenta nejvíce hodí.

 

Výsledky testů a dalších cvičení pak účastníci programu probírají s kariérním poradcem v rámci individuálních konzultací a skupinových workshopů. “Je důležité, aby alespoň část programu byla ve skupinách, aby účastníci slyšeli ostatní, co řeší a jak se k jednotlivým věcem staví. Je to pro ně zajímavý pohled do řad svých vrstevníků,” upozorňuje Valery.

 

 

 

Důležitá je i zpětná vazba, kterou si mezi sebou mohou studenti během workshopu sdílet. Většinou jsme zvyklí, že zpětná vazba je negativní, tady se ale učíme i opak. Ve skupině také mohou účastníci vidět, že nejsou sami, kdo podobnou věc řeší, že i někdo další má podobné zájmy a řeší podobné problémy. Během společných akcí se studenti učí i tomu před skupinou sdílet své názory a zbavit se ostychu.

 

 

Eduplán pomáhá odhalovat talenty a silné stránky

 

To jaké máme talenty a silné stránky nás hodně ovlivňuje. Určuje to oblasti, ve kterých jsme všímavější a ve kterých naopak ne. Účastníci, kteří programem projdou bývají také více tolerantní k nejistotě a nejasnosti. Vidí, že nemusí vždy přesně vědět, jak se mají rozhodnout, ale učí se, že jde o proces.

 

Připravují se také na práci v kolektivu. I v běžném životě je extrémně důležité fungovat ve skupině, proto tuhle část považujeme za podstatnou. Ve firmě musí i marketing najít společnou řeč s IT oddělením a proto je dobré se učit fungovat v diverzifikované skupině.

 

Důležitým tématem v kariérním poradenství dnešní doby jsou pak nové neustále vznikající obory a změny na trhu práce. Seznam cool oborů, které můžete studovat v zahraničí, jsme pro vás už dříve sestavili a neustále hledáme, jaké nové možnosti se v zahraničí otevírají.

 

V rámci Eduplánu pak pomáháme studentům i s jednotlivými oblastmi vzdělávání. Pomůžeme jim tak nejenom najít směr, ale i naplánovat konkrétní vzdělávací cestu.

 

A to v oblastech jako je:

 

  • Jazyková příprava
  • Pracovní a dobrovolnické zkušenosti
  • Přijímací zkoušky
  • Úspěchy a mimoškolní aktivity
  • Financování

 

To všechno vyžaduje přípravu a plánování. V rámci programu studentům pomáháme s tím, aby využili svého potenciálu a zlepšovali se v tom, co je baví a dává jim smysl. Podrobnosti k jednotlivým částem jsme zpracovali na samostatné stránce Eduplánu, kde najdete i formulář, skrze který se můžete zeptat na cokoli, co vás kolem programu zajímá.

 

P.S. Program funguje i online!

 

Jak si svou cestu k úspěchu naplánujete vy?

 




Píšeme pro vás