Pohled na Koronavirus z Velké Británie aneb “Keep calm and study on”

Ještě před měsícem jsme o nějakém Koronaviru neměli ani tušení. Dnes nám zasahuje do života v úplně jiné dimenzi. Česká Republika je ve stavu nouze a byla vyhlášena celostátní karanténa, kde mohou lidé chodit tak maximálně do práce nebo venčit psa. Řada malých i větších firem zavedla “home office” tam, kde je to jen možné a snaží se fungovat tak, jakoby žádný koronavirus neexistoval. Meetingy se pořádají jako videokonference, pracuje se na dálku a boom zažívají aplikace, které toto umožňují.

 

Já se na vše dívám tak trochu z venku, z ostrovů. Česká Republika není jediná, která zavádí přísná opatření proti koronaviru. Podobně na tom je řada evropských států. O to více překvapuje postoj Britské vlády, který pro nezaujatého diváka může vypadat až příliš laxní. Nic se neděje, lidé stále chodí do restaurací, vesele se baví a tráví dlouhé večery u piva v jejich oblíbené hospodě. Jenom tak mimochodem sledují to dění okolo, kde většina států zavřela hranice a snaží se omezit rozvoj této nákazy. Jedinou útěchou pro člověka, který by raději viděl českou angažovanost bojovat oproti britské lhostejnosti, je ta, že se zavřela většina vysokých škol. Tam se transformuje výuka do online prostoru a zavírají se fakulty. Co základní nebo střední školy? Tam se vesele pokračuje dál.

 

 

Až v tuto chvíli (odpoledne 16/3/2020) předseda vlády Boris Johnson vybízí obyvatele Velké Británie k tomu, aby omezili společenský kontakt a také aby maximálně mohli využít práce z domu. V tuto chvíli Velká Británie nezavírá restaurace a bary, ale vybízí k tomu, aby je obyvatelé nevyužívali. Toto je stále velmi odlišný přístup od řady evropských států, a já nejsem, bohužel, doktor nebo člověk, který by se mohl jakýmkoliv způsobem vyjádřit k této strategii a k tomu, jestli je správná nebo špatná. Jedinou správnou cestou pro každého člověka je získávat co nejrelevantnější informace, které budou napomáhat osobnímu rozhodování, co dále. Jako velmi zajímavý a dnešnímu tématu relevantní přikládám článek iHned.cz z dnešního rána s názvem “Jak Británie bojuje s Koronavirem”. Pokud vás spíše zajímá ekonomická stránka věci a dopady na jakýkoliv byznys, přečtěte si článek společnosti McKinsey, která rozebírá dopady Koronaviru na světovou ekonomiku.

 

Jak budou vypadat promoce v roce 2020? Budou zkrátka na Skypu!

Pojďme se společně podívat jak to vypadá na britských univerzitách. Ty (většinou) zrušili jakoukoliv fyzickou “face to face” výuku a společně se stávkou, která stále probíhá a která velmi narušila chod celého semestru je to další kritický bod, se kterým se studenti setkávají a který jim narušuje jejich akademickou dráhu a proces učení. 

 

Stávky probíhají již od roku 2018 a zasahují většinu univerzit ve Velké Británii. Většinou narušují výuku a i přesto, že učitelé a vedení školy nechtějí poškozovat studenty, stávky zasahují do seminářů, přednášek a dalších aktivit,  které se většinou ruší a vůbec nekonají. Sami učitelé argumentují tím, že není jiná možnost, než narušení výuky, aby tyto stávky měli smysl a byly vyslyšeny. Důvodů, proč vlastně akademičtí pracovníci stávkují je několik, mezi ně patří rovnost platů, finanční ohodnocení, pracovní zátěž, atd...

 

Je to také velký test technologií, protože většina výuky přešla do virtuálního režimu. (Já připravuji na další blog malou recenzi toho, jak tento “online proces” funguje na mé univerzitě.) Opravdu se otestuje, jak na tom naše současné technologie jsou a jak daleko došel fenomén “online learning”. Jako jedna z velmi pozitivních věcí této krize může být fakt, že se technologie pro vzdělávání skutečně vyvinou do stavu, kdy budou plně konkurovat “offline” řešením a propojí se, či úplně nahradí, svět “offline” (ve třídě) a svět “online”. Další obrovskou výzvou je naučit studenty skills, které skutečně využijí pro jejich budoucnost, podpora hledání talentu, silných stránek a flexibility, která bude velice nutná do budoucího, velice nejistého prostředí. Toto doplnění nebo kompletní přechod mezi “offline” a “online” může nastartovat nové zajímavé procesy, student se ale bude muset naučit pohybovat v neustále novém, měnícím se prostředí změny, kde tato změna bude jedinou konstantou. Na toto téma jsem měl možnost moderovat náš nově vzniklý podcast za hranice, kde hosté Tomáš Jízdný a Valery Senichev se mnou probírali jak koronavirus a jeho dopady na vzdělání, ekonomiku nebo práci obecně, tak také v návaznosti na měnící se ekonomické a společenské prostředí talent, silné a slabé stránky, roli učitele nebo také rozvíjení dovedností ať už ve škole nebo mimo školu. Podcast můžete nalézt na všech platformách - Apple, Spotify nebo SoundCloud. Pokud máte doma home office nebo se nudíte v karanténě, poslechněte si publikované epizody kdykoliv dostupné na všech platformách!

 


Píšeme pro vás