Jak probíhá "online" studium na skotské univerzitě

Už nejen české univerzity zavřely své učebny a poslaly své studenty domů vstříc tomu, že se budou vzdělávat a plnit své úkoly vzdáleně. Školy i univerzity tak byly hozeny do vody, aby se ze dne na den přetransformovaly do virtuální podoby a nabídly svým studentům stejnou úroveň výuky jako kdyby se nic nedělo. Některé školy a univerzity jsou na to připraveny už dávno, některé zápasí a budou se muset velmi rychle přizpůsobit. O technologizaci výuky se mluví dlouhá léta, ale teď je to teprve zkouška ohněm.

 

Jak to vypadá ve Skotsku? Má univerzita zavřela dveře minulý pátek oznámením, že se ruší jakákoliv fyzická výuka a vše proběhne v onlinu. Škola je na to relativně dobře připravená. Máme informační systém s názvem Canvas, který pro nás řeší spojení mezi námi a vyučujícími ve formě interaktivního systému, kde najdeme informace o všech předmětech, všechny slajdy z přednášek a také zde odevzdáváme naše práce, eseje nebo úkoly, které dostáváme hodnoceny na stejném místě. Je zde prostor pro diskuzi a kontakt mezi studenty, ti se mohou spojit přes platformu i s vyučujícími, komunikace funguje i na úrovni jednotlivých fakult. Vše je rozumně uspořádáné, takže se člověk nemusí bát, že by něco nenašel nebo ztratil.

 

 

Důležité je také napojení dalších podpůrných systémů, jako je například Turnitin, kde si můžeme kdykoliv zkontrolovat, jestli je naše esej v pořádku z hlediska plagiátorství nebo také důležité napojení na systém Panopto, kde si můžeme poslechnout naše přednášky, pokud přednášející tento systém při přednášce  zapne. Tento systém je důležitý v tom, že po zavření fyzické výuky, řada přednášejících přešla do tohoto systému, kde publikuje přednášky ve formě podcastu, který je přístupný pro studenty nebo přednášející může využít také funkce “live”, kdy je daná přednáška streamovaná online a studenti se k ní mohou připojit.

 

 

Obrovskou výhodou je možnost využití softwaru Microsoft Office 365 pro studenty zcela zdarma. Stačí se přihlásit pod univerzitním emailem do systému Microsoft Office a student dostane možnost pracovat jak v rámci webového prostředí Office 365, tak také systém umožní stažení jednotlivých aplikací jako Word, Excel, PowerPoint, Teams, OneDrive a dalších. Tohle je také obrovská pomoc při práci na skupinových projektech a prezentacích, kde se jednoduše spolupracuje na jednom sdíleném dokumentu, ať už je to prezentace, tabulka nebo textový dokument v reálném čase.

 

 

 

Již výše jsem zmiňoval Microsoft Teams, který společně se systémem Panopto, který řeší většinu přednášek, umožňuje propojení mezi studentem a profesorem/přednášejícím. V rámci jednoho předmětu jsme již od začátku semestru začali používat Microsoft Teams pro skupinovou práci, kterou odevzdáváme každý týden a trvá po celou dobu semestru,  proto přechod na virtuální režim nebyl v podstatě žádný problém. V tomto bych viděl obrovskou výhodu univerzit a škol, které mají podobně vyvinuté systémy a rychlý přechod na virtuální prostředí v podstatě není žádný problém, protože student se v tomto prostředí pohybuje půl na půl. Jediné, co jsme potřebovali tento týden udělat je to, že jsme naplánovali seminář online, který proběhl v prostředí Microsoft Teams, kde se všichni studenti mohli komfortně připojit z domova a to samé proběhlo s přednáškou, která byla také streamovaná přes tuto platformu. Velkou výhodou je také možnost pokládat otázky do chatu nebo jednoduché a rychlé sdílení dokumentů.

 

 

Samotný Microsoft představuje platformu Teams v tomto videu:

 

 

Řada těchto systémů a aplikací extrémně pomáhá produktivitě a možnosti virtuálně pokračovat ve studiu bez toho, aniž by fyzická nepřítomnost bránila ve výuce. Je otázkou, jak moc tato krize přemění podobu vzdělávání, ale jsem si jistý, že jsme na dobré a stabilní cestě poskytovat výuku i ve virtuálním prostředí s tím, že se tyto technologie budou dále exponenciálně zlepšovat a vyvíjet. Důležité bude to, aby co nejvíce škol pochopilo a umožnilo co nejrychlejší přechod na systémy, které jsem popisoval výše, i proto, že moje současná osobní zkušenost s virtuální výukou není o nic horší, než ta fyzická a bude to podmínka nutná pro to, aby školy a univerzity do budoucna přežily bez ohledu na budoucí konjunkturu nebo krizi.

 

V příštích dílech se budu dále věnovat tématu vzdělávání a práce online nejen z pohledu studia univerzity ve Velké Británii, ale také z pohledu mé vlastní produktivity.

 

Koukněte také na náš podcast "Za Hranice", který už můžete najít také na platformě Apple podcasts nebo na Youtube.


Píšeme pro vás