Byli jste někdy v posilovně nebo venku na workoutu? Ano? Stalo se Vám aspoň jednou, že jste to trošku přehnali? Jak jste se cítili? Bolely Vás svaly?

Nemohli jste se asi dobře narovnat, hýbat a možná ani sedět. Asi Vám ale stačilo pár ibuprofenů, dobrý spánek a za chvíli to bylo lepší.

 

Když to přeženeme s psychickou zátěží, asi to nebude tak jednoduché a snadné. Lidé mohou začít špatně spát, jsou nervózní, chovají se podrážděně a stává se, že nemají kontrolu nad vlastními myšlenkami... Zní to povědomě?

 

Dnešní téma naší EduPoradny bychom chtěli věnovat klíčovému tématu odpočinku, relaxaci a tomu, jak být v pohodě.

 

 

Psychohygiena je důležitou součástí relaxace

Toto téma úzce souvisí s psychohygienou, kterou si můžeme představit jako schopnost, jak “objektivně” uchopit, co se děje v našem životě a starat se o své tělo a duši. 

 

O relaxaci a odpočinku je napsáno hodně, ale upřímně, kdo z nás důsledně vše dodržuje, pravidelně cvičí, jí zdravě a stará se o svou duševní hygienu? Není žádoucí stresovat se ještě tím, že nestíháme dodržovat vše. Dnes se pustíme do toho, co bychom v tomto období pro sebe mohli udělat, aby nám bylo lépe!

 

 

3 tipy, jak se zklidnit a odpočinout si

V následujících bodech shrneme jednoduché tipy a techniky jak relaxovat, které je poměrně snadné zařadit do každodenního života. Pokud Vás nějaká technika zaujala, určitě ji vyzkoušejte a dejte nám vědět, jak funguje zrovna pro vás.

  • Technika "klidného dýchání"

Tato technika pomáhá zpomalit tok myšlenek a celkově se zklidnit. Nečekejte závratné změny po 2 opakováních. Jako každý návyk i tento se buduje dlouhodobě. Dobře funguje, když si sednete na obyčejnou židli, narovnáte se a zaměříme svou pozornost na to, jak dýcháte, jak vdechujete a vydechujete. Začnete s 2 minutami a zkuste po 2-3 týdnech dovést do 5 minut. Během prvního týdne se pravděpodobně vaše myšlenky budou chovat jako “splašené” koně. Je to častý jev, takže to nemusíte moc prožívat. Praktikujte denně. 

 

 

Tip na zdroj: Správnému dýchání se věnuje spousta knih. Základní informace o potřebě dýchat správně a tipy najdete například na webu Mistři dechu. Dechovým technikám se věnuje i projekt Nevypusť duši

 

  • Technika "Hulk se zlobí"

Pokud na vás techniky dýchání nebo ani jóga nezabírá, lze doporučit chůzi, procházku, kde může dojít ke zklidnění myšlenek. Pokud na Vás zabírají techniky, které jsou spojené s pohybem a tělem, lze doporučit kratší verzi Progresivní svalové relaxace podle Jacobsona (ano, název techniky je brutální). 

Zkuste po dobu 10-15 vteřin zatnout všechny svaly ve stylu “Hulk se zlobí”, pak se uvolněte, prodýchejte to 30 vteřin a zopakujte na 10-15 vteřin znovu. Tato technika pomáhá zmírnit napětí a uvolnit svaly, které jsou při stresu často přetížené. Kvůli tomu se nemůžeme dobře nadechnout, narovnat se a dobře mluvit. Určitě doporučujeme si o těchto technikách více přečíst a ideálně prokonzultovat s psychologem, se kterým se tyto techniky naučíte rychleji a efektivněji.

 

Tip na zdroj: O zklidnění mysli a jejím přehlcení neustálými notifikacemi a přísunem informací mluví ve své knize a podcastu i Chris Lewis, který téma shrnuje vhodným názvem Too Fast To Think

 

 

Tyto dvě techniky jsou zaměřené spíše na krátkodobější zklidnění, abyste více slyšeli sami sebe a dokázali lépe fungovat. V rámci naší rubriky bychom rádi nasdíleli jednu techniku, která je VELMI jednoduchá a zároveň velice účinná.

 

  • Technika "Vypnu na chvíli počítač a telefon"

Možná mi dáte za pravdu, že je občas vaše hlava tak rozjetá, že nejde zastavit, že pořád přemýšlíte o úkolech, o tom, co bude zítra, co jste nestihli apod. Jednou z technik je nastavit si mantinely a hranice, kdy nejste na příjmu. Nejde o to se odříznout od světa, ale najít si čas, kdy nejste na telefonu, na Messengeru a nezvedáte hovory. Může to být i jenom hodinka, ale je fajn si to vyzkoušet. 

Pro začátek si stanovte to, že hodinu po škole nebo v konkrétní dny nejste připojení nikam, vypnete telefon a budete se věnovat aktivitám, které jsou jiné (nic nedělat, uklidit, uvařit si, přečíst si knihu), hrát na počítači nebo koukat na zprávy na Internetu se nehodí. Pro některé lidi je dokonce obtížné si s někým jen tak povídat. Během několika dní člověk může prožívat pocity, které lze shrnout jako “absťák”, tedy, cítíme akutní potřebu se podívat na telefon, napadají nás myšlenky, co když se něco stalo a já nejsem na telefonu apod. Je důležité vydržet a po 2-3 týdnech opakování přichází zklidnění. Doporučujeme přemýšlet o tom, co se ve vás děje a reflektovat si, jaké myšlenky a důvody vám mozek představuje, aby vás přesvědčil, že musíte být online 24/7. 

 

 

Tip na zdroj: Vydali jsme další díl podcastu Za hranice a tentokrát jsme se dotkli i podobného tématu. S Karolínou Presovou, zakladetelkou iniciativy Replug.me, jsme se bavili o tom, jaký vliv na nás mají technologie a jak důležité je naučit se jen tak lelkovat. 

 

 

Replug.me má zároveň na webu sedmidenní výzvu, která vám s přemýšlením o sobě a vašem využívání technologií hodně pomůže. Vyzkoušejte jí a dejte nám vědět, na co jste přišli. 

 

 

Praktické cvičení na závěr EduPoradny!

Na konci tohoto článku lze doporučit jednu techniku, která jde více do hloubky.

Vemte si papír A4 a nakreslete panáčka (sebe). Hlavním bodem této techniky je hledání odpovědí na tři důležité oblasti.
Tato technika tedy propojuje to, co chceme s tím, jak toho dosáhneme. 

U svého panáčka si můžete nakreslit jednotlivé bubliny a do nich napsat tyto otázky:

  • Co chci mít v hlavě? 

(co se děje teď a co chci změnit, na co chci více myslet a jak toho dosáhnu?)

  • Jaké chci cítit své tělo? 

(jak chci prožívat své tělo, kdy se cítím uvolněně a kdy je moje tělo ve stresu, kdy moje tělo odpočívá?).

  • Co chci mít v chování?

(jak se chovám a co chci jinak, co mi nefunguje a kdo/co mi pomůže se zlepšit?)

 

Je fajn se k těmto otázkám vracet jednou za měsíc a korigovat si směr, kterým jdeme. Výše uvedené techniky vám pomohou zklidnit mysl a třeba přijít na odpovědi, které potřebujete.

 

Další články autora k tématu relaxací, stresu apod.:

 

Zkuste jednu z těchto technik a podívejte se, jak na vás funguje! A pokud vás EduPoradna zaujala můžete se vrátit ke starším dílům nebo si poslechnout podcast s Valerym o well-beingu

 

 

Hezké léto plné relaxace!






Píšeme pro vás