Osobní rozvoj je jedním z nejstarších témat, kterým se lidstvo zabývá.

Osobní rozvoj je zároveň obrovským trhem, na kterém lze najít seriózní ověřené metody a také spoustu nepotvrzených a potenciálně škodlivých přístupů.

 

Když se podíváme na historii, tak z literatury a filmů známe jednotlivé formy osobního rozvoje:

  • “Tradičním” příkladem je jóga, bojová umění, jednotlivé meditační techniky a praktiky.
  • Mezi nově objevenými můžeme uvést pohybové aktivity se zaměřením na poznání svého těla (např. tanec, fitness, crossfit aj.), skupinové aktivity na uvědomění sebe sama, poznání vlastních limitů apod.
  • Pokud se vážně zajímáte o osobní rozvoj, tak jste s velkou pravděpodobností viděli nebo zažili motivační přednášky, workshopy, koučink, mentoring apod.

 

 

Co je tedy osobní rozvoj?

Líbí se nám definice osobního rozvoje od Aubrey (2010)*, že osobní rozvoj je souborem aktivit, které vedou k rozvoji potenciálu a schopností člověka, napomáhají ke hlubšímu uvědomění si sebe sama a přispívají k rozvoji talentů a silných stránek. Skrz uvědomění si sebe sama a rozvoj talentů a silných stránek (silná stránka je komplexnějším pojmem ve srovnání s talenty) zvyšuje uplatnitelnost na trhu práce a kvalitu života, napomáhá uskutečňování životních plánů a ideálů.

 

V posledních letech vidíme nárůst nabídky kurzů na osobní rozvoj, rozvoj motivace, talentů, time managementu, které nabízejí jednotlivé instituce a jednotlivci. 

 

 


Jak se v tom zorientovat?

Jak se vyznat, co je kvalitní a co nemusí být kvalitní, resp. jak poznat, když je někdo neprofesionál v osobním rozvoji?

Osobní rozvoj, podobně jako psychologie, má dobrý brand a láká obrovské množství lidí. Proto vám přinášíme několik doporučení a našich best practices, jak rozpoznat nabídku osobního rozvoje (a lidi, kteří přicházejí s touto nabídkou), která nemusí být kvalitní.

 


Na co si dát pozor?

Když...

  • Jsou experti (často v jedné osobě) na všechno. Rozumí velkému množství témat, např. leadershipu, externí a interní komunikaci, vedení vysoce výkonných týmů, diagnostice talentů, práci s posláním, kariérovému poradenství, krizové komunikaci, proměnám trhu práce a automatizaci apod.

 

  • Tvrdí, že jenom oni vám přinesou užitečné poznatky, protože JENOM oni znají pravdu a vědí, jak to funguje.

 

  • Byli bychom hodně opatrní, když vám někdo prezentuje své služby způsobem: „Třikrát jsem vyhořel nebo něco se mi brutálně nepovedlo, poučil jsem se a nyní na to téma školím.“  Často s dovětkem “okopírujte si můj přístup a postup a budete úspěšní, šťastní a všechno bude “růžové”.

 

  • Tvrdí, že mají 20 - 40 let zkušeností v oboru a proto mu rozumí. Zkušenosti a dlouhodobost jsou určitě fajn, ALE pozor na to, že ne ve všech oborech je to možné (viz digitální marketing, umělá inteligence aj.) často zkušenosti mají z jiného oboru (Příklad: “dělal jsem ředitele/manažera ve stavebnictví nebo IT”, nyní školím osobní rozvoj a poznání sebe sama). Přenos kompetencí a zkušeností nemusí být zrovna efektivní a velký. Zkuste se vždycky dívat na to, kde a v jakém oboru své zkušenosti získávali, jaké mají výcviky a odborné předpoklady.

 

  • Byli bychom opatrní také v situaci, kdy Vám někdo prezentuje metodiku poznání sebe a talentů na základě hodně jednoduché “typologie” a že jen oni mají skoro stoprocentní shodu s tím, jací jste. Častým příkladem jsou tzv. business testy, které se inspirují např. Carlem G. Jungem nebo vycházejí ze zjednodušených dichotomií (oheň-voda apod.). Jejich vztah k ověřeným vědeckým psychologickým a psychodiagnostickým metodám je poměrně problematický.

 

  • Dávali bychom si také pozor na to, že zjednodušení a nálepky (“Jsi stoprocentní melancholik, introvert” apod.) jsou nebezpečné a navíc mohou zafungovat jako tzv. sebenaplňující se proroctví, tedy že se člověk začne chovat na základě dané nálepky.

 

  • Zahleděnost do vlastní životní zkušenosti. Častý příklad spojený se zkušeností bytí mužem/ženou nebo zastáváním nějaké role, např. role dcery, matky nebo otce. Tyto zkušenosti jsou do určité míry přenositelné, ale ne všichni to musí takhle mít a úspěšné zvládnutí nějaké situace člověka nekvalifikuje k tomu, že může vystupovat jako odborník. Příkladem je “jsem žena, zvládla jsem mateřství, proto rozumím ženám. Začala jsem koučovat jiné ženy, jak poznat sebe sama, své ženství, objevit v sobě bohyni apod.”

 

  • Specifickou skupinu tvoří lidé, kteří tvrdí, že rozumí vašemu podvědomí, “duši”, čtou v ní a dokážou přeprogramovat vaši duši i váš život, objevit vaše superschopnosti apod. Tuto skupinu ani raději nebudeme komentovat!

 

Podívejte se na nabídku jednotlivých kurzů, technik a programů na osobní rozvoj. Nenajde se tam někdo, kdo je hodně blízko našim sedmi příkladům?

 

Vybírejte pečlivě do čeho investujete peníze i čas. A pokud máte chvilku vraťte se ke starším dílům naší EduPoradny, kde se věnujeme právě tématům seberozvoje, talentům a programu EduPlán, kde využíváme ověřené a vědecky podložené metody k tomu, abychom vám pomáhali najít a naplánovat vaší vzdělávací i kariérní cestu. 



*Aubrey, B.2010. Managing Your Aspirations: Developing Personal Enterprise in the Global Workplace. McGraw-Hill Education (Asia).






Píšeme pro vás