Pojďme se zamyslet k čemu se potřebujeme učit? Jen pro to, abychom zvládli zkoušku a druhého dne na ni úspěšně zapomněli?

V online prostoru a ve školách kolují různé recepty a návody, jak na to, včetně toho, že se studenti nejlépe naučí před samotnou zkouškou a pak zapomenou nebo stačí jen vědět oblíbená témata učitele a vše bude v pořádku.

 

Do toho přispívá i nastavení některých škol, kdy student během vyučování musí klidně sedět a pečlivě si dělat poznámky, ideálně potichu a bez zbytečných dotazů. Nebo přijde učitel, který dost připomíná postavu Igora Hnízda z filmu Obecná škola, který zlobivé děti trestá rákoskou. Je to doopravdy to, co chceme zažívat ve škole nebo pak později v práci?

 

Doba se mění

  • Moderní doba přináší spoustu možností, jak se učit, jak poznat sami sebe a podle toho poskládat vzdělávání. 

 

Máme téměř neomezený přístup k informacím. Je čím dále více online a offline zdrojů: podcasty, knihy všeho možného kalibru, youtube kanály, Khanova škola, kde se zdarma můžeš učit jednotlivé předměty. Poslední roky se ve školách dají objevit i úspěšné příklady využití nových technologií, jako jsou např. virtuální realita, rozšířená realita ve výuce různých předmětů. 

 

 

Proč vlastně píšeme tento článek?

  • Píšeme ho protože se mladý člověk může učit rád, může dělat smysluplné věci a vybudovat si dobrý přístup k celoživotnímu učení (angl. life-long learning). 

 

Vidíme však spoustu lidí po střední škole nebo gymnáziu, kteří jsou přesvědčení, že učení jim nejde, nebaví je a když už něco musí studovat, tak velmi neochotně. Často do uvažování lidí vstupují tzv. mýty o tom, jak se učit. Jsou to často ne úplně užitečné a funkční představy, které ovlivňují, jak se učíme, zda máme radost a zda nás to osobně a profesně posouvá. Níže uvádíme čtyři mýty, které se hned pokusíme uvést na pravou míru.

 

 

Mýty o tom, jak se učit?

Všichni se musí učit stejně. Přece máme všichni stejnou hlavu.

Je to docela archaický a nefunkční přežitek minulé doby.  Každý vnímá informace na základě  svých schopností, talentů, pozornosti, motivace a paměti. Do toho také vstupuje i to, že si každý ukládá jinak informace. Například někdo je více zaměřený na vizuální informace, které vidí, někdo si naopak více ukládá informace v podobě řeči, zvuků, povídání apod. 

 

Nejlepším receptem na učení se je všechno si do detailů zapamatovat. Režim “šprt” je nejefektivnější.

Je to možná užitečný postup, když si potřebujete zapamatovat přesně ingredience nebo pravidla řízení provozu. Jsou ale situace, kdy nemáte prostor si všechno nastudovat a zapamatovat (není čas a prostor). Kolikrát se také stane, že je mnohem užitečnější schopností vybrat si ty nejdůležitější informace a propojovat je, vidět souvislosti.

 

To, co se naučíš ve škole, ti bude stačit na celý život. Zbývající informace si jen dostuduješ.

Takový postoj nás daleko nedostane. Moderní svět se mění velmi rychle. V lepším případě nás škola naučila přemýšlet o věcech. Děje se často to, že v některých profesích se člověk musí učit pořád. Představte si profesi PPC specialisty. PPC znamená „pay per click“, což je v překladu platba za proklik. PPC specialisté mají na starosti to, aby se reklamy na produkty a služby zobrazovaly v online vyhledávačích snadno a ideálně na horních příčkách těm správným lidem. V roce 2010 pro výkon této profese stačilo ovládat pár programů, jako je například Sklik, v roce 2020 pro výkon této profese byla zapotřebí znalost 10 až 20 systémů a schopnost pracovat s daty, hlubší znalost zákazníků a jejich potřeb, schopnost propojovat komplikovaná data aj.

 

Poslední příklad je spíše opakem třech předchozích. Je to mýtus, že vše, co se učíme ve školách, není užitečné, jen život a “vysoká škola” života je tou nejlepší učitelkou.

Na tento mýtus zkuste odpovědět sami.

 


 

Chceme v následujících řádcích přinést praktické rady, které se inspirují jednoduchou typologií R. Hamiltona, který se inspiroval C.G. Jungem.

 Tato typologie pracuje se čtyřmi typy, kterým můžeme říkat talenty.

 

  • Typ 1. Jste člověk, který rád přemýšlí o abstraktních věcech nebo možná o Vás říkají, že máte “hlavu v oblacích.” Nevydržíte dlouho u složitých textů nebo přednášek. 

 

Nejlépe se budete učit formou krátkých infografik, nahuštěných sdělení, videí ve stylu kratších TEDx vystoupení, případně konzultací s odborníky. Hodně Vám pomůže, když budete mít k dispozici klíčové body a hlavní informace, které potřebujete vědět. Zbytné podrobnosti Vás většinou nezajímají.

 

  • Typ 2. Baví Vás mluvit s lidmi, jste rádi mezi lidmi. Vyhledáváte workshopy, přednášky a práci v menších skupinkách. Nejlépe se učíte na workshopech, interaktivních přednáškách a formou diskuzí, kdy si můžete zkoušet odpovědi na zkouškové otázky. Ukládáte si informace skrz poslech a rozhovor.

 

  • Typ 3. Jste člověk, který má rád konkrétní věci ve stylu “Kdy a kde se stalo co.” Jste schopni vydržet u něčeho, když máte možnost si to vyzkoušet, zažít - např. vyzkoušet si nové auto, novou aplikaci nebo brýle s virtuální realitou. Učíte se skrz zážitek a samotnou práci nebo zkoušení si (např. svařování, programování, tanec se například naučíte, když tančíte pod dohledem tanečního mistra).

 

Tento typ lidí se nejlépe učí tím, že si zkouší, osahává nové nástroje a techniky. Nejlépe si ukládá informace, když vykonává nějakou činnost s tím spojenou. Tento člověk má rád jasné věci a ne vždy vítá abstraktní koncepty a povídání. Informace má rád konkrétní a s jasným napojením na to, k čemu vlastně směřuje. Příkladem může být zážitek z autoškol. Nastudujete si základní značky a půjdeme na první jízdu městem, kdy si to zažijete na vlastní kůží. Tento typ lidí se učí nejlépe od praktiků, formou stínování, sdílení best practices, prací pod dohledem mentora. Mohou být pro ně vhodné interaktivní praktické workshopy, na kterých vidí, že se posouvají v jednotlivých kompetencích a znalostech.

 

Pokud jste kdysi sledovali americký seriál “Jak jsem potkal vaši matku”. V tom seriálu jste možná viděli postavu Teda, který byl architektem. V jednom z dílů se mu povedlo dostat životní příležitost - navrhnout na Manhattanu v New Yorku mrakodrap. V jednu chvíli měl schůzku se stavbyvedoucím, kterému představoval koncept budovy. Stavbyvedoucí mu řekl jednu věc: “To vy jste génius (asi odkazuje na typ člověk č. 1 ), já tu budovu však musím postavit.” Je velmi pravděpodobné, že stavbyvedoucí je typem č. 3. 

 

  • Typ 4. Máte rádi klid, abyste se něco naučili. Rádi se učíte sami. Jste v pohodě s dlouhou přednáškou nebo podcastem. Ne vždy se rádi aktivně zapojujete do diskuze. Nejvíce Vás naplňuje, když můžete projít velký soubor dat nebo informací, zpracovat je a uchopit si to podle sebe. 

 

Který typ jste Vy? Stojí za zmínku, že “čisté” typy téměř neexistují.

 

Příště, až uslyšíte, že někoho neberou přednášky, zeptejte se ho, jak se mu dobře učilo naposledy? Možná je to typ č. 1 nebo 3.

 

Máte přečtené i předchozí díly EduPoradny? Který se vám nejvíc líbil? Dejte nám vědět.










Píšeme pro vás