V tomto díle se pojďme podívat na to, co bychom pro sebe mohli udělat přes léto. Berme to jako čas pro zastavení se, zklidnění se a vyladění se na rozvoj, který je pro vás přijatelný a přínosný.

V minulém díle EduPoradny jsme řešili, jak relaxovat, i to je totiž pro náš rozvoj hodně důležité. Pokud vám tak tento díl utekl, klidně se k němu u nás na blogu vraťte. Díl je plný tipů, jak si přes léto odpočinout.

 

Dalších tipů a doporučení na podcasty, kurzy a knihy sepsali jiní a je jich opravdu hodně, stačí, když budete chvíli na internetu hledat (i tomu, jak najít ty správné zdroje a profesionály se budeme v dalších dílech EduPoradny věnovat).

 

Tentokrát na to chceme jít trochu jinak.

 

 

Co je kompas priorit?

Začneme tím, že ještě předtím než se vrhneme na tipy a triky, zaměříme se na techniku, která slouží jako kompas priorit. To znamená začneme tím, jak zjistit, co je důležité a co potřebujeme. Pak je určitě na místě otázka, jak na to?

 

Kompas priorit je inspirován knihou BURNETT, William a Dave EVANS. Designérem vlastního života: jak si navrhnout spokojený život na míru, 2016.

 

Podstatou je zamyšlení se nad čtyřmi oblastmi v našem životě. Dle potřeby lze přidat i další, např. rodinu. O kterých oblastech tu mluvíme? 

 

Jsou to následující příklady:

  • brigády (stáže)/studium
  • zdraví
  • zábava 
  • láska

 

Brigády (stáže)/studium. Tuto kategorii uvádíme jako spojenou s prací při studiu, protože ne všichni naši čtenáři zatím pracují. Brigády a stáže znamenají všechny aktivity, které děláte pro svou obživu s cílem vstoupit na trh práce nebo se zaučit do oboru. Pokud se věnujete více škole a studiu, tak tu myslíme všechny aktivity v rámci školy, které děláte.

 

Zdraví je myšleno, jak je nám dlouhodobě fyzicky a psychicky. Jestli jsme v pohodě.

 

Zábava je myšlena jako všechny aktivity, které děláme, abychom dobili baterky. Každý to má jinak. Někdo upřednostňuje klidnější odpočinek (čtení, koupel, meditace, více spánku) nebo je raději pro aktivnější způsoby (běh, cestování, zážitková turistika, náročnější sporty aj.).

 

Láska. Tato část je také velmi důležitá i v rámci hledání vyváženosti v životě.

Je tím myšleno všechny typy lásky, které zažíváte a které Vám dodávají sílu a radost. Můžete prožívat lásku jako rodič, syn, dcera, mileneckou, můžete milovat své přátele (je tím myšleno mít rád/a). Lze určitě přidat i lásku k mazlíčkům. Specifickou kategorií tvoří láska ke svému bydlišti, vlasti apod. Pokud prožíváte lásku vůči někomu, kdo to neopětuje nebo naopak zneužívá, tak je potřeba si na to dát pozor. Stojí za to také říct, že člověk může mít rád sám sebe a může to pro něj / ni být vyvážený stav. Většinou také víme, když lásku v životě nemáme žádnou.

 

Co s tím tedy můžeme udělat?

 

Tato technika se využívá tak, že si nakreslíte 4 škály. Každou škálu ohodnotíme, jak to MÁME AKTUÁLNĚ TEĎ od 1 do 5, kde 1 znamená, že tato oblast ve vašem životě není vůbec zastoupena. 5 znamená, že je zastoupena maximálně. Doporučujeme ke každému číslu napsat krátký komentář, proč si to myslíte. 

 

  • Dejte tomu 5 minut a pak se podívejte co vám vyšlo.

 

Máte to? 

Překvapily vás některé výsledky nebo jste od začátku věděli, jak to máte?

 

Nyní pojďme tuto techniku ještě více posílit.

Uděláme stejný úkol na čtyřech škálách, ale tentokrát se zaměřením na to, jak bychom to CHTĚLI MÍT za 6 měsíců v části brigáda (stáž)/studium, zdraví, zábava a láska.

 

  • Dejte tomu zase 5 minut. 

 

Nakolik se liší výsledky od předchozí části?

Nakolik je to proveditelné a realizovatelné?

Pokud vidíte mezi aktuálním stavem a stavem, který si přejete, rozdíl, zamyslete se nad tím, jak konkrétně té změny dosáhnete. Může Vám s tím něco pomoci?

 

Pokud jste aktivně sledovali předchozí díly #EduPoradny, tak nám možná dáte za pravdu, že většina z nich byla zaměřena na první oblast brigády (stáže) a studium. Myslíme tady “díly EduPoradny” zaměřené na poznání svých talentů, výběr školy. Poslední díl o odpočinku a relaxaci byl více zaměřen na část zdraví a zábava.  Pokud by vám to dávalo smysl, jsme určitě schopni více pohovořit i o tématu lásky ;).



Ok, první významný krok k vybalancování máme za sebou. Co dále?

 

Přikládáme několik tipů na vzdělávání a osobní rozvoj, které vás mohou posunout v přemýšlení o sobě, o svém zdraví a životě. 

  • Podcasty “Brain We Are”. Kluky z Brain We Are máme moc rádi. Dělají skvělé věci a natáčejí podcasty o mozku, mysli, biohackingu a fungování lidí v různých životních situacích. Pokud někam jedete nebo máte chvíli klidu, pusť si jejich podcast a nechte se unášet zapáleností Vojty a Jiří Kryštofa.

 

  • Online kurzy zdarma nebo za poplatek od špičkových univerzit na různá témata, vč. rozvoje digitálních skills, mindfullness od edx nebo coursera. Česky se dá online vzdělávat přes Seduo.cz.

Doporučujeme Vám vybrat 1 kurz, který Vás zajímá, a dokončit ho. Z naší zkušenosti vyplývá to, že jsme občas hodně rozlítaní a chceme pojmout všechno. Zajímavým příkladem na platformě Edx.org jsou kurzy na veřejné vystupování nebo kurz na posílení znalostí a dovedností v projektovém managementu, což se určitě hodí v práci a ve škole.

 

 

  • Pokud rádi koukáte na kratší videa, doporučujeme online seriál “Osobní rozvoj s Valerym Senichevem” pod taktovkou kariérního centra NEWTON Careers při Newton University. Velmi populární jsou díly na digitální hygienu, dovednosti budoucnosti nebo Sebereflexe.

 

  • Poslední naše doporučení vás může překvapit. Chceme vám doporučit literaturu a kurzy na téma práce s fake news a dezinformacemi, které jsou čím dál více řešeny ve vztahu k obsahu sociálních a jiných médií. Pokud je budete dost dobře ovládat, budete zdatnější v rozeznání pravdivé informace od částečně pravdivé až nepravdivé, což vám hodně usnadní život, zklidní emoce a umožní lépe fungovat v osobním a pracovním životě.

 

Mrkněte se na následující odkazy:

 

Vyzkoušejte si tyto techniky a doporučení. Které z nich Vám nejvíce sedlo?

 

Těšíme se na příště!






Píšeme pro vás