Rok na střední škole v zahraničí mi změnil život, říká CEO Education.cz Lucia Klimková

blog Lucia Rozhovor

CEO Education.cz Lucia Klimková o vzdělávání, svém studiu na SŠ v zahraničí i výhodách, které zahraniční vzdělání přináší na trhu práce.

Lucia Klimková vede tým specialistů na vzdělávání a kariérní poradenství v Education.cz již téměř rok. Za tu dobu stihla do společnosti přinést svůj pohled bývalé HR manažerky, zorganizovat skvělý EduFestival a předávat své osobní zkušenosti se studiem v zahraničí.

V rozhovoru se dozvíte třeba:
– jak reagovali její rodiče, když se rozhodla vyjet do USA už na střední škole?
– včem se americké internání školy liší od českých středních?
– jak se na první pohled pozná člověk, který studoval v zahraničí, u pracovního pohovoru?
a spoustu dalšího.

Jak se Ti líbí v Education.cz?

Do Education.cz jsem přešla z korporátního světa. Dlouho jsem pracovala v mezinárodní společnosti na manažerské pozici. Takže manažerská pozice mi zůstala i v Education.cz, ale objevuji teď svět menší firmy, benefity tohoto nastavení a zároveň i nové výzvy. Moc si to užívám, je to pro mě skvělá zkušenost a moc oceňuji i celý tým lidí, které v Education.cz máme. Všichni sdílíme nadšení a velký drive posouvat věci v oblasti vzdělávání a studia v zahraničí dopředu. 

Proč ses rozhodla věnovat tématu vzdělávání?

Téma vzdělávání je mi blízké už od mých teenagerských let, kdy jsem se sama rozhodla vycestovat na střední školu do zahraničí. Pořád to vidím jako jedno z mých nejzásadnějších rozhodnutí a nejdůležitějších zážitků v mém životě. Po několika letech v korporátu jsem chtěla změnu a využívat své schopnosti a zkušenosti v jiném typu firmy. A díky mým zkušenostem byla volba společnosti zabývající se zahraničním vzděláváním jasná. I díky tomu, že jsem sama na sobě zažila,jak studium v zahraničí dokáže měnit životy, je pro mě tato práce velmi důležitá a jsem moc ráda, že můžeme na této cestě podporovat i dalším studentům a studentkám. 

Lucia Klimková z poskytuje rozhovor na EduFestivalu 2022

Jak tě vlastně napadlo jít za střední školu do zahraničí?

Pamatuji si, že už na střední škole záleželo mi velmi na tom, jakou střední školu na Slovensku si vyberu, kam potom půjdu studovat vysokou školu a co budu chtít po vysoké škole dělat. I proto pro mě bylo důležité hledat možnosti, jak získat nové zkušenosti, abych se lépe poznala, dokázala se dobře rozhodnout a zároveň měla větší šance pro úspěch v různých přijímacích procesech (ať už na vysokou školu, nebo do první práce). Studium v zahraničí byla pro mě racionální volba. Navíc mě lákalo jít do světa a načerpat zkušenosti a vědomosti ze zahraničí a jejich vzdělávacích systémů, kultury i běžného života.

Jak se s Tvým odchodem vyrovnávali tvoji rodiče?

Moji rodiče se mě vždycky snažili podpořit v tom, co jsem chtěla, a co vnímali, že je pro mě dobré. V racionální rovině samozřejmě chápali benefity právě studia v zahraničí, ale řešili jsme i jejich praktické i emocionální obavy před odjezdem – přece jen mi v té době bylo jen 16 let.  Určitě to pro ně nebylo emočně jednoduché, ale chápali, že je to pro mě dobré, že mi to dá hodně zkušeností a hodně dobrých věcí. Výhody studia v zahraničí už na střední škole překonaly jejich obavy a pochybnosti, a dali na první místo mě, co pro mě bylo dobré a co jsem chtěla. Jsem moc ráda, že mě v tom podpořili. 

Co byl tvůj nejhorší a nejlepší zážitek?

Když o tom přemýšlím, tak se mi žádný extrémně negativní zážitek nevybavuje, celkově to byla skvělá zkušenost. Určitě je ale pravda, že začátky byly těžší, ale to je tak vždycky. Po příjezdu jsem si musela zvyknout na nové prostředí, kulturu i jazyk. Takže ty první týdny byly náročnější a více stresující, ale zvládla jsem to a na žádný zlý zážitek si nemohu vzpomenout. Doporučila bych tedy studentům a studentkám, kteří takto vyjedou studovat na střední školu například do Ameriky, aby byli připravení na to, že první dva až tři týdny se budou aklimatizovat. Jít do toho tedy s vědomím, že nějaké ne úplně pozitivní pocity nebo pochyby na začátku jsou úplně normální, brzy to přejde a začnou si to naplno užívat.

Co se týká nejlepších zážitků, tak tam mě napadá hned několik. Z celkového poznávání USA jsem měla skvělý zážitek během jarních prázdnin, kdy jsme jeli objevovat východní pobřeží, takže jsme jeli do Bostonu, New Yorku a Filadelfie. V New Yorku jsem tehdy byla poprvé a úplně mi vyrazil dech. Také se mi velmi líbilo Chicago. Takže celkově cestovatelské zážitky, kdy se člověk dostane do obrovských amerických měst, které jsou každé úplně jiné, a může okusit jejich charakter, jsou pro mě jedny z nejlepších vzpomínek.

Lucia Klimková při svém ceremoniálu zakončení studia na střední škole v USA

Čím se ti škola zapsala do paměti?

Ze školního prostředí jsem měla spoustu pozitivních zážitků. Pamatuji si například, že když jsem šla na první zápas v americkém fotbalu, kde byla celá škola, aby podpořila svůj tým, tak tam jsem hned na začátku pocítila toho slavného týmového ducha školy. Ten mi třeba v našich školách velmi chybí.

Velký dojem ve mě zanechal i celkově přístup učitelů a učitelek, který byl poznat celý školní rok. Protože jsme měli trimestry a na každý trimestr jiné předměty a učitele, tak jsem jich poznala hodně a byli vždy velmi podporující, milí a nadšení do svého tématu i pro učení. Hodiny byly vždycky velmi interaktivní a originální a velmi mě bavily. Školu jsem nebrala jen jako povinnost, ale vždycky jsem se tam těšila, protože to nikdy nebyla nuda a zároveň jsem byla motivovaná se naučit nové věci.

Protože jsem na střední škole byla na jeden rok a vybrala jsem si ke studiu poslední ročník, tak jeden z nejsilnějších pozitivních a zároveň smutných zážitků, bylo graduation ceremony a následná oslava, kdy jsme nejen oslavovali svoje úspěchy, ale také se loučili se školou i se spolužáky a mě už čekala cesta domů. Bylo na to jasně vidět, kolik přátelství za rok dokáže člověk vytvořit, jaké překážky překonat, a jak se najednou cítí doma v místě, na které se jen před pár měsíci musel vědomě adaptovat.

Máš kolem sebe další lidi, kteří se odvážili vyjet za vzděláním mimo ČR nebo SR?

Mám kolem sebe hned několik lidí, kteří odcestovali studovat do zahraničí. Z mého nejbližšího okruhu je to moje mladší sestra, která zažila moji cestu do Ameriky a moji zkušenost, a viděla, co všechno mi to dalo a jaké benefity mi to přineslo. Takže pro nic rozhodnutí vyjet na soukromou boarding school v Americe bylo vlastně jasné. Zároveň potom pokračovala ve studiu v zahraničí i na vysoké škole, kde získala magisterský diplom z univerzity v Glasgow. Mezi svými kamarády a blízkými mám několik dalších příkladů, a samozřejmě díky Education.cz se s lidmi, kteří sami vycestovali nebo své děti poslali do studovat do zahraničí, setkávám pravidelně. Často se bavím i s rodiči, kteří byli třeba ze začátku studia svých dětí na internátních školách mimo ČR nervózní, což je úplně pochopitelné, a když potom potkali své ratolesti po těch prá měsících nebo roce, viděli, jak velkou hodnotu do života jim dali. Velmi často říkají, že do zahraničí posílali dítě a vrátil se jim dospělý, sebevědomý a schopný člověk. 

Co studium v zahraničí studentům a studentkám přináší?

Každému individuálnímu člověku přinese studium v zahraničí něco trošku jiného, protože každý do toho jde s jiným očekáváním, jinými cíli, talenty a předchozími zkušenostmi. Některé benefity jsou ale podobné. Jde třeba o osamostatnění se, získání pocitu zodpovědnosti za sebe samého, nezávislost, síť kontaktů a přátel po celém světě. Určitě si z ze studia v zahraničí odnesou lepší jazykovou vybavenost, protože komunikovali na škole v angličtině. Přináší jim také kulturní porozumění, sebedůvěru, sebepoznání a proaktivní přístup k životu. Potom zálěží i na individuálních požadavcích a tom, na co se ti studenti a studentky zaměřují – mohou si odnést například sportovní zkušenosti, akademické výsledky a další. Záleží to opravdu na tom, s jakým cílem tam student či studentka šli. U těchto škol je skvělé, že cíle svých studentů a studentek chtějí znát a aktivně s nimi pracují na jejich dosažení, ať jsou jakékoliv.

Lucia Klimková s rodiči při svém ceremoniálu zakončení studia na střední škole v USA

Jaké výhody mají studenti a studentky, kteří studovali v zahraničí, oproti svým vrstevníkům při hledání práce?

Výhoda při hledání práce po zkušenosti v zahraničí jsou téměř totožné s výhodami, které studium v zahraničí studentovi nebo studentce přinese obecně. V pracovním prostředí využijí hlavně samostatnost, nezávislost a proaktivtiu. Na soukromých internátních školách ve Velké Británii, USA, Kanadě či Španělsku totiž studenti a studentky mají k dispozici všechny prostředky, materiály, zázemí i učitele a trenéry, které k dosahování svých cílů potřebují. Škola je ale nastavená tak, že člověk potřebuje být cílevědomý a proaktivně všechny možnosti využívat. Toto je podle mě velmi důležitá vlastnost, která se často v našich studentech neobjevuje, nebo spíše není školou podporována a studenti na to nejsou zvyklí. Díky této zahraniční zkušenosti tak studenti a studentky budou schopni dobře využívat všechny zdroje, které v dalším studiu, firmě i svém okolí mají.

Další schopností, kterou studenti získávájí, je kritické myšlení a pozitivní mindset. Zahraničí školy učí studenty, aby viděli problémy jako výzvy, na které je třeba hledat řešení. Pokud na škole i potom dále v životě narazí na nějaké problémy, budou se hned snažit hledat řešení a ne “házet flintu do žita”. A to je dle mého názoru strašně důležité.
Výhodou je i jazyková vybavenost, a nejde jen o zlepšení komunikativní angličtiny, ale i o odborné výrazy, které se studentům a studentkám určitě budou v práci hodit. V angličtině totiž studijí i samotné předměty, takže se velmi rychle naučí anglické výrazy potřebné v byznysu, biologii, programování, tanci či dalších.

Networking je dnešní velké téma a je to schopnost, kterou si studenti a studentky ze svého pobytu v zahraničí také odnesou a využijí ve své práci. Když student jede do zahraničí na školu, tak je to to, co musí udělat hned na začátku, a potom na tom dále pracovat během celého roku nebo celého studia.

Důležitá je i sebedůvěra a znalost sebe sama. Právě i díky tomu, že se školy soustředí na individuální studenty nebo studentky, tak lidé, kteří studovali v zahraničí, se často vrací domů o hodně sebevědomější a s větším sebe poznáním. Díky tomu se potom při pohovorech dokáží lépe odprezentovat, vysvětlit svůj zajímavý příběh, a dále své zkušenosti využívat i v rámci pracovního týmu i jiných pracovních vztazích třeba s klienty nebo dodavateli. Takže to zdravé sebevědomí pracovníků je potom výhodou i pro zaměstnavatele.
Kromě již výše zmíněného se studenti a studentky věnují i specifickým hard a soft skills, které se v našem školství vůbec neřeší. 

V čem má podle Tebe české školství zatím největší mezery, v čem by se mělo zlepšit?

V českém školství podle mě chybí více progresivní přístup k výuce a metodám a k zapojení různých technologií. I z výzkumů a srovnání jiných vzdělávacích systémů vyplývá, že bycom potřebovali větší flexibiltu ve stylu výuky, případně i zapojení různých metod a praktických využití. Určitě je dobré, pokud se střídá několik různých způsobů vyučování, protože každému sedí něco jiného, a je důležité, aby každý student a studentka mohli objevit, jak se učí nejlépe. Samozřejmě to přináší i jistou variabilitu a diverzitu, takže je to potom celkově zajímavější. Další věcí, kterou doufám, že české školy zavedou ještě více, je větší důraz na diskuzi, kritické myšlení, přemýšlení nad tématem a vyjadřování svého názoru, analýza problémů a tématiky. Vzhledem k tomu, jaký máme jednoduchý přístup k informacím, tak memorování a učení se informací nazpamět už není až tak potřebné a spíše je nutné, aby studenti a celkově lidé uměli pracovat s informacemi, zpracovávat je a přemýšlet nad nimi, ověřovat je, potvrzovat nebo vyvracet. 

Co je největším zdrojem, na kterém může české školství a celá ČR stavět?

Největším zdrojem u nás je talent – máme mnoho talentovaných studentů a studentek s velkým potenciálem. I proto zahraniční boarding školy jsou velmi rády, pokud mají české či slovenské studenty, a ocenují jejich kvality. I proto je podle mě důležité, aby se české školy zlepšily v nacházení a podpoře individuálních talentů svých studentů a studentek. Věřím, že k tomu pomohou právě i zkušenosti studentů a studentek, kteří studovali v zahraničí a takovou podporu zažili a vidí její výsledky. Ti navíc zpět domů přivážejí nové metody, mindsety, přístupy i mezinárodní kontakty. 

Lucie Klimková na Snídani s Novou.

Co bys poradila studentům a studentkám, kteří přemýšlí o tom, že by vyjeli studovat střední školu v zahraničí?

Doporučila bych jim, aby se nebáli a překonali svoje obavy, protože často právě strach nás při realizování našich plánu a plnění cílů brzdí nejvíce. A když jsme odváží a ten krok uděláme, tak právě potom dostaneme tu odměnu, která náš život posune dále. Takže pokud je něco zajímá a něco by chtěli, tak bych jim poradila, ať to určitě zkusí. Přinejhorším zjistí, že to není pro ně, ale to určitě lepší, než si potom vyčítat, že tu možnost, která se často nebude opakovat, nevyužili. 

Pokud chcete o Lucii Klimkové, jejích zkušenostech a studiu v zahraničí zjistit více, podívejte se na rozhovor pro projekt Praha školská z našeho EduFestivalu 2022.

Sdílet článek

Píšeme pro vás

Dokonalé spojení aneb jak tvoříme synergie v oblasti vzdělávání [Forbes]

Dokonalé spojení aneb jak tvoříme synergie v oblasti vzdělávání [Forbes]

Příběhy a zkušenosti
Ohlédnutí za EduFestivalem 2022

Ohlédnutí za EduFestivalem 2022

Události a soutěže
Soutěž v piškvorkách, konference kariérových poradců i wellbeing dětí – naše oblíbené zimní akce

Soutěž v piškvorkách, konference kariérových poradců i wellbeing dětí – naše oblíbené zimní akce

Události a soutěže