Spousta škol už AI využívá, čeká nás ale ještě hodně práce, říká Karel Klatovský z Microsoft

Karel Klatovský Microsoft blog

Microsoft je generálním partnerem EduFestivalu, kam přinese kromě jiného i téma umělé inteligence ve vzdělávání. Karel Klatovský čerpá z více než dekádu dlouhé zkušenosti učitele.

V Microsoft nyní působí jako manažer vzdělávacích programů a během EduFestivalu bude mluvit o potenciálu AI. V rozhovoru pro Education.cz zmiňuje i to, jak on sám umělou inteligenci využívá a jak může pomoct učitelům i studentům.

Jak jste se dostal k práci s technologiemi a umělou inteligencí (AI) ve vzdělávání?

Než jsem nastoupil do Microsoftu, jedenáct let jsem učil na střední a vysoké škole informatiku. V Microsoftu se AI nevěnujeme jenom v poslední době díky chatbotům, ale už v roce 2018 jsme například organizovali středoevropský bootcamp pro holky se zaměřením na AI ve vzdělávání. Tam jsme se věnovali chatbotům i třeba rozpoznávání nálady osob na videu. Pro nás je to opravdu dlouhodobá práce. 

Jak vy sám v běžném životě využíváte AI nástroje?

Když to vezmu obecně, tak třeba veškeré doporučování hudby a videa je dneska poháněné AI. I třeba kategorizace fotek podle osob je postavená na AI. Dost často teď už využívám umělou inteligenci například i na přepisování textů a článků, kdy už nepíšu na klávesnici, ale texty diktuji. To dokáže ušetřit spoustu času. Případně AI nástroje využívám pro generování titulků a spoustu dalších věcí. Často je to také Bing, který je postavený na ChatGPT. 

AI je tedy součástí nástrojů, které používáme už dlouho, ale možná si to ani neuvědomujeme…

Přesně tak. AI není jenom chatbot. O umělé inteligenci jako takové se totiž bavíme už od roku 1955, první chatbot pak vznikl v roce 1966. Takže to určitě není něco, co by vzniklo až s ChatGPT. Za tím samozřejmě probíhal mnohaletý vývoj. 

Jak můžeme umělou inteligenci využít pro vzdělávání?

Tím největším tématem, které se v rámci AI a vzdělávání objevuje, je personalizace výuky. V Microsoft Teams už máme přes rok nástroj pro podporu výuky čtení v češtině i v cizích jazycích. To znamená, že učitel zadá nějaký text, který si děti mají přečíst, a jakmile ho přečtou, tak ještě než se to dostane zpět k učiteli, si to vezme na paškál umělá inteligence. Ta vyhodnotí, kde konkrétní žák vynechal určité slovo, kde ho zopakoval dvakrát, kde měl špatnou výslovnost. Což je samozřejmě pro učitele obrovská úspora času. Hlavně ale umělá inteligence v Teams ví, jaká jsou pro tohoto  žáka problémová slovíčka. Pak může tomu žákovi individuálně vytvořit personalizovaný test na procvičování přesně pro něj. 

Je něco, čeho bychom se měli ve vztahu k AI ve vzdělávání obávat?

Při příchodu nových technologií, ať už to byly kalkulačky, nebo elektřina, se vždycky našli lidé, kteří protestovali a rozbíjeli parní stroje a učitelé protestovali s transparenty „Zakažte kalkulačky ve školách!“. Dnes jsme to viděli u chatbota, kdy například univerzita v Sydney oznamovala, že se vrací k tužce a papíru, odbor školství v New Yorku zakazoval použití chatbota na školách. Naštěstí ale velice rychle pochopili, že tudy cesta nevede. Možná to bylo pro spoustu učitelů i otevření očí, protože děti se to naučili kompletně sami používat. Vůbec k tomu učitele nepotřebovali. 

Co se obav týče, určitě je potřeba si popsat jak přínosy, tak rizika. Samozřejmě, že pokud budu mít zadanou práci ve stylu – vypracuj referát, student to může udělat pomocí AI úplně bez práce. Otázka pak je, nakolik je takové zadání dneska přínosné. Téma, které ale bude určitě potřeba řešit, je fake news. Dneska jsou uživatelé AI nástrojů schopní vygenerovat obrázek téměř s čímkoli a už jsou i nástroje na vygenerování videa ve 4K rozlišení, kdy vaším hlasem někdo něco řekne. Bude tedy potřeba mnohem víc klást důraz na ověřování informací.

Jak jsou na tom obecně české školy s využíváním technologií?

To je dost těžké zobecnit, protože je tady obrovská skupina učitelů, aktivit, organizací a škol, které do toho šláply neskutečným způsobem. Masarykova univerzita asi jako první vydala poměrně hezké doporučení k využívání umělé inteligence, kde ani jednou nebylo slovo zákaz. To samé třeba Smíchovská střední průmyslová škola a je samozřejmě spousta dalších škol. Ale právě jsme teď společně s Univerzitou Palackého v Olomouci dělali první větší český výzkum o využívání umělé inteligence v českých školách, do něhož se zapojilo asi 2 500 učitelů. Z něj vzešlo, že poměrně velká část učitelů, zhruba polovina, se umělé inteligence obává. Je to samozřejmě způsobené částečně tím, že jde o něco, co je pro spoustu lidí nové. 

Kdybych to měl ale aspoň trochu zobecnit, tak na tom nejsme vůbec špatně. Je tu poměrně velká skupina učitelů, kteří tyhle nástroje začínají používat. Na druhou stranu, když vykoukneme z té bubliny nadšených učitelů, tak nás čeká poměrně dost práce ukázat, jak umí AI smysluplně učitelům pomoct a ušetřit práci. Typicky třeba při tvorbě písemek, kdy učitel asi nebude schopen vytvářet pro devadesát dětí personalizované testy, ale pomocí AI může mít tohle hotové na pár kliknutí. 

Co byste poradil studentům, kteří chtějí mít aktuální informace o vývoji AI nástrojů? Máte nějaké zdroje?

Tak zaprvé se můžeme zeptat přímo umělé inteligence. My jako Microsoft máme facebookové stránky, kde spoustu zajímavých informací sdílíme, máme i skupiny jak pro učitele, tak i studenty. Funguje například iniciativa AI dětem, Národní pedagogický institut dal také doporučení pro studenty ohledně využití AI. Informací je k dohledání poměrně dost, ba naopak možná bych řekl až moc a je potřeba si mezi nimi vybírat. 

Jaké nástroje využívají české školy nejčastěji?

Paradoxně to může být obyčejný online překladač nebo překládání dokumentů ve Wordu, které spousta škol využívá. Od roku 2016/2017 jsou tyhle překladače také postavené na umělé inteligenci a strojovém učení. V souvislosti s ukrajinskými studenty spousta škol začala využívat například Microsoft Translator, který umí to, že učitel mluví česky a studenti to v reálném čase slyší ukrajinsky a naopak. Hodně také používají Teamsy a nástroj, který se jmenuje Pokrok ve čtení, ChatGPT nebo Bing. 

Na závěr bych rád vzkázal učitelům a studentům, ať se toho nebojí a začnou AI nástroje využívat. Spousta učitelů má obavy z toho, že technologie mohou rozbít. Tohle rozbít nemůžete. Zkoušejte to na mobilech, na počítačích, na tabletech. 

Sdílet článek

Píšeme pro vás

Boříme mýty o studiu v zahraničí: úroveň studia, výběr předmětů a výuka cizích jazyků

Boříme mýty o studiu v zahraničí: úroveň studia, výběr předmětů a výuka cizích jazyků

EduPoradnaInternátní školy
Jak se studenti rozhodují při výběru univerzity?

Jak se studenti rozhodují při výběru univerzity?

Zajímavosti a tipy
High School Experience – Proč zkusit střední v zahraničí?

High School Experience – Proč zkusit střední v zahraničí?

Zajímavosti a tipy